Monday, August 25, 2014

Camera people
















You know I love my Fujifilm x-e2.
But earlier this summer I interviewed a super blogger who said she had both a Fujifilm and a Canon 5D Mark II and these were her words :

"I hoped the Fujifilm would be the solution. But it just doesn't do what the Canon does".

And ever since I've been dreaming about the Canon.

what do you say? would you start saving?
I'd buy a used one I think, could never afford a new one.

Also - those of you who are into photography, how many cameras do you have?



5 comments:

  1. I have two Canons...a 40D and a SL1. And I am always coveting the photos of my friends who use Nikon. Must be operator error on my part!

    ReplyDelete
  2. The Canon is heavy, you won't bring it with you the way (I'm assuming!) you carry the Fuji everywhere. But, she's right. It's a completely different deal :)

    I consider myself a photographer, tho I'm not a professional. I use my iphone more than any other camera. It's small, convenient, and people don't necessarily see what you're doing. I edit on the phone, very minimally, so the result is not over processed and filter-looking. (I use Camera+ and photoshop for the iphone for editing, and 6x7 for shooting because I like the format.)

    All of that said, I definitely think you should start saving! And checking ebay.

    ReplyDelete
  3. När jag började med foto efter flera års uppehåll köpte jag en Canon Rebel (tror det var 450D). Var inte riktigt nöjd så jag uppdaterade till en Canon 60D (nu heter motsvarande 70D). Var inte riktigt nöjd med den heller och sparade (tur att B&H har en Used Department så man kan sälja sina gamla grejer och köpa så klart) till en Canon 5D Mark III (uppföljaren till din väns 5dmII).

    Jag är en inte en fantastisk fotograf men fotar en hel del och det var som natt och dag med 5dmIII. Den tar bilder jag aldrig trodde jag skulle kunna ta och den tar bilder som jag föreställer mig att de ska bli. Jag älskar den. Ja, den är tung, ja den är stor men för vardagsbilder funkar "pannkaks"-objektivet 40mm utmärkt. Visst, du kommer aldrig få plats med den i en byxficka men i en mindre väska får den plats.

    Av bilderna du lägger ut på bloggen så verkar du ju redan ha en superbra kamera (jag har blivit besatt av att köpa den du har efter att ha sett dina bilder).

    Tyvärr tror jag att du lider av det i fotokretsar ökända GAS - gear acquisition syndrome. När du väl börjat med foto så vill du bara ha mer och då räcker inte en kamera eller ett objektiv. Slutligen, det som alla fotografer säger: den bästa kameran är den du har med dig. Om kameran bara ligger hemma för att den är för stor etc så blir inga bilder tagna.

    Ps. I USA finns ju Lens Rentals där man kan hyra både objektiv och kameror. Varför inte hyra och testa? Ds.
    Ps 2. Jag har med mig min 5dmIII nästan överallt, det funkar fint trots storleken ds.

    //karen

    ReplyDelete
  4. ÅH TACK/THANK YOU!.

    Definitely have GAS. saving up now!

    ReplyDelete
  5. Jag har (bara) en 5D MK2 som jag alskar. Du kan fa prova den OM vi nu kommer till Brooklyn!

    ReplyDelete

I welcome any comment, so happy to hear from you.