Thursday, September 20, 2012

Riktigt jobb















Jobbar tillfälligt på riktig arbetsplats. Försökte häromdagen definiera vad som skapar känslan riktig arbetsplats. Kom fram till följande, som en riktig arbetsplats har:


  • Reception, som alltid kallas repan.
  • Gemensamt lunchrum
  • Anonym kontorskonst som ingen ser
  • Riktiga, ofta ergonomiska kontorsmöbler
  • Ordentlig belysning 
  • Fungerande glödlampor i armaturerna
  • Ljuddämpande grejer i tex tak
  • Obegripligt många sladdar och korgar med kablar som inget vet vart de hör
  • Fruktkorg, med naket spretande vindruvegrenar (äpplena är alltid kvar sist)
Men det absolut viktigaste för att skapa känslan av RIKTIG ARBETSPLATS är förnumstiga lappar precis överallt. Där jag för tillfället jobbar uppmanas jag att:

  • Tvätta händerna 
  • Tvätta händerna - särskilt i influensatider!!!!
  • <
  • Släcka lampan!
  • Skölja av tallriken!
  • Stänga dörren!
  • Tänka på träden innan jag skriver ut!
  • Ta en frukt!

Funderar ibland på att sätta ihop ett lappkit och sälja till frilansare som mig själv, så vi kan få den där RIKTIGT JOBB-känslan på våra egna kontor. 

På det här jobbet där jag är finns ett meditationsrum/vilorum med soffa OCH LÅS. Utanför rummet sitter en liten skylt där det står ANDRUM. Att inte en enda anställd klottrat lite lite för att ändra till Ändrum gör mig orolig. Det känns inte normalt. Kanske är detta ändå inte en RIKTIG ARBETSPLATS?